Plantebaseret protein

10 Bedste Plantebaserede Proteinkilder Hvis Du er Træt af Kød

Sidst opdateret marts 31, 2021 by Martin

Hvem har nogensinde sagt, at du skal spise 150 gram kylling, fisk eller kød i hvert måltid, for at dække dine daglige proteinkrav?

For mange kan det være ret hårdt og udfordrende at spise alt det kød for at give din krop det protein, det har brug for. En Løsning kan være at du kommer i gang med at spise mere plantebaseret protein mad.

Hvis du er træt af at spise kød, er der intet galt i at gå all-in på plantebaseret protein mad i et par dage, uger eller måneder. Du kan endda gøre det, hvis du er på en protein diæt for at tabe dig.

Husk, proteiner er vigtige, især når du prøver at tabe sig, fordi de har en appetit nedsættende effekt der kan få dig til at føle dig fuld og mæt, også uden trang til slik.

Samtidig er prooteiner også meget nødvendige for at optimere dine kropslige funktioner, og når det kommer til at genopbygge din krops celler og muskelvæv.

I denne artikel giver vi dig 10 plantebaserede proteinfødevarer, der vil hjælpe dig med at dække dit behov. Ikke kun når det kommer til proteiner, men også med vitaminer og mineraler.

Husk, at de smager godt og vil give dig den mangfoldighed som er vigtig for din diæet.

De 10 bedste plantebaserede proteinfødevarer

Så hvad er de bedste plantebaserede proteinfødevarer? For at være ærlig er der ganske mange gode valg, når du først begynder at grave dybere. De 10 plantebaserede proteinfødevarer herunder er imidlertid en god måde at komme i gang på.

Broccoli 2.8-Gram Protein per 100 Gram

Broccoli en god protein kilde

Kalorimæssigt indeholder Broccoli mere protein pr. Kalorieindhold end bøf. Dog bliver du nødt til at forbruge mere for at få den samme mængde proteiner som en bøf. Men det vil være det hele værd, fordi Brocolli er usædvanligt sund og giver dig masser af sundhedsmæssige fordele.

Brocolli er rig på vitamin K, C og folat. Det vil hjælpe dig med at opbygge kollagen og danne kropsvæv og knogler. C-vitamin hjælper dig også med at undgå influenza og forkølelse og er en fremragende antioxidant der vil hjælpe dig med at rense din krop for giftstoffer.

Med Broccoli får du en god dosis kalium, der er vigtig for dit nervesystem og dit hjerte.

Endelig er den rig på fibre, som kan være med til at fylde din mave op, så du vil føle dig fuld og mæt, når du prøver at tabe dig.

Avocado 2 Gram Protein per 100 Gram

Avocado en god protein kilde

Avocado giver dig omkring 2 g protein pr. 100 gram, hvilket ikke er meget. Men jeg kan stadig godt lide at have avokado i mit arsenal af plantebaserede proteinkilder, når jeg er træt af kød. Avocado kan give dig en god mæthedsfornemmelse så du vil spise mindre.

Men, avocados allerstørste fordel er dets høje indhold en

Avocados sande kraft er det høje indhold af enkeltumættet fedt. Det er den type fedt, der vil gavne dit helbred, forbedre din hjertefunktion og din cellulære fornyelsesproces.

Hvis du bruger keto-diæten til at tabe dig, er avocado et alle de allebedste fedt kilder du kan få.

Mandler

Protein 21.15 Gram Protein per 100 Gram

Mandler er vejen til hurtig protein

 

Bare en håndfuld mandler kan dække op til 1/8 af dit daglige protein behov. Det gør det til den perfekte mad, hvis du har brug for nogle hurtige proteiner om morgenen, om natten eller efter en træning.

Husk, at du kan drysse dine mandler ud på en salat. Du kan også blive kreativ med din madlavning, så du ikke længere behøver forskellige kødkilder.

Mandler er også fyldt med fibre, vitaminer og enkeltumættet fedt.

Edamamebønner 11 Gram Protein per 100 Gram

Edamamebønner protein og snack

100 gram edamamebønner, og du er tæt på at få den samme mængde protein som når du spiser 100 g kyllingefilet. Men det skal siges at kvaliteten af proteinet imidlertid ikke er lige så høj.

For at få det bedste ud af edamamebønner anbefaler jeg dig at spise dem sammen med andre plantebaserede proteinkilder.

Hvis du er på kur kan edamamebønner kan også være en fremragende erstatning for snacks. Drys lidt salt på dem, og de er lige så gode som chips.

Tofu 8 Gram Protein per 100 Gram

Tofu som proteinkilde

Tofu er et godt supplement til edamamebønner, der vil give dig en fuld afrundet proteinkilde. Ligesom edamame stammer Tofu også fra sojabønner, men de ligner mere stykker af fetaost eller hytteost.

Det interessante ved tofu er, at den ikke har meget smag. Det gør den til et fremragende valg til forskellige retter, hvor du har brug for ekstra protein, men ikke ønsker at ødelægge smagen af grøntsager.

Tofu og dets fætter Tempeh giver dig mellem 10 og 19 gram protein per 100 gram.

Husk, at tofu også er en fremragende kilde til jern og andre nærringsstoffer.

Cashewnødder 18 g Protein per 100 Gram

Cashew rig på protein

Ifølge Health.com er cashewnødder den sundeste nød, du kan få der vil gavne dit helbred. Samtidig er det en fremragende proteinkilde der nok skal hjælpe dig med at få den mængde protein du behøver.

Cashewnødder er også en fremragende antioxidant, der indeholder høje niveauer af zeaxanthin og lutein. Disse vil også hjælpe med at beskytte dine øjne, så du ikke bliver blind, når du bliver ældre.

Dog skal de bemærkes, at cashewnødder indeholder omkring 20% mættet fedt, som under normale omstændigheder kan føre til højere niveauer af det dårlige LDL-kolesterol.

Men ifølge Harvard Health Publishing kommer det mættede fedt i cashewnødder fra citronsyre, som har en neutral virkning på dine kolesterolniveauer.

Jordnøddesmør 25 Gram Protein per 100 Gram

Jordnøddesmør højt indhold a protein

Hvis du vil have noget ekstra protein eller kæmper med en sød tand om aftenen, kan du forsøge dig med 2 spsk jordnøddesmør. Ikke alene vil det dulme din søde tand, det vil også give dig omkring 7 gram protein.

Bare pas på det ikke tager overhånd, fordi jordnøddesmør indeholder en stor mængde kalorier du ikke behøver.

Hvis du har lyst til at eksperimentere lidt med dit jordnøddesmør, så prøv at kombinere det med organiske æbler. Det smager fremragende.

Linser 9 Gram protein Per 100 Gram

Linser er både protein og kulhydrat

Hvis du leder efter en god kilde til sunde kulhydrater og ikke ønsker at gå på kompromis med dit proteinindtag med kød? Så kan linser være netop det, du leder efter.

Her får du omkring 19 gram protein i 198 gram kogte linser, som du praktisk talt kan bruge i alle typer retter, salater og supper.

Linser giver dig 50% af dit daglige anbefalede fiberindtag og er fremragende til at fremme en sund tyktarm og tarm.

Ud over en stor mængde langsomt fordøjende kulhydrater, fibre og proteiner er linser også fyldt med vitaminer, og mineraler. Disse vil give dig mange sundhedsmæssige fordele, såsom forbedret hjertefunktion og bedre tarmbevægelse.

Vilde ris 15 g protein pr. 100 gram

Vilde ris den hemmelige protein kilde

Vilde ris betragtes normalt som kulhydrater eller stivelse. Men de kan indeholde op til 7 gram protein pr. 240 ml, hvilket slet ikke er så dårligt endda.

Vilde ris skiller sig ud ved at kliets klid tages ikke væk som som de gør med hvide ris. Det gør dem meget sundere og mere nyttige, hvis du vil bruge dem som proteinkilde.

Sørg for, at den vilde ris, du køber, kommer fra et rent område uden forurening. Desværre kan giftstoffer som arsen ophobes i risen, hvis den dyrkes i forurenede områder.

Spirulina 57 g protein pr. 100 gram

Spirulina ekstremt kraftfuld protein

Hvis du har lyst til at eksperimenterer med dit proteinindtag, er Spirulina et must-have!

Oprindeligt er det en blågrøn alge, encellede mikrober, der lever i både salt og ferskvand.

Med Spiriluna får du 8 gram protein i to spiseskefulde (30 ml) og kan være en hurtig måde at få dine daglige proteinkrav dækket.

Spirulina anses for at være et af de sundeste kosttilskud, du kan få. Det kommer med en masse forskellige ingredienser såsom antioxidanter, vitaminer og mineraler. To skeer spirulina vil også give dig 22% af dine daglige jernbehov.

Spiriluna er egentlig mere et supplement end en madvare. Men du kan faktisk bruge det i forskellige madretter, og det er et godt supplement at få, hvis du hurtigt vil øge dit proteinindtag.

Tilsidst, Spirulina er også godt for dem af jer, der ønsker at tabe sig, opbygge muskler og sænke dine niveauer af dårligt LDL-kolesterol.

Guava 2,6 g Protein pr. 100 Gram

Guava frugt protein

Desværre er frugt og bær normalt ikke rige på protein, hvis du vil have dit daglige behov dækket i denne gruppe af fødevarer.

Med 2,6 gram protein pr. 100 gram er den tropiske frugt Guava sandsynligvis dit bedste bud. Proteinindholdet er lavt, men ikke så lavt som med bananer eller brombær, der ligger på omkring 1,1 og 1,4 gram protein.

Guava vokser omkring Mexico, Mellemamerika og Caribien. Det giver dig flere sundhedsmæssige fordele såsom lavere blodsukkerniveau, bedre hjertesundhed og forbedret fordøjelse.

Det kan også have en anticancereffekt og kan hjælpe med at øge dit immunsystem, hvis du vil gøre det stærkere.

Hvis du er på diæt, kan Guava være en fantastisk frugt at spise som en snack, når du vil holde din appetit lav og tabe dig.

Afsluttende Ord Når Det Kommer Til Plantebaserede Proteinfødevarer

At få plantebaseret protein mad handler ikke om at blive vegetar eller veganer og så derefter aldrig have kød igen. Det handler mere om at være kreativ med din diæt ved at vide, at der er alternativer til kød, når det kommer til proteiner.

For at få det bedste ud af din kost ved hjælp af plantebaserede proteinfødevarer kan du enten holde dig til dem i en længere perioder eller bare nyde dem et par gange i løbet af ugen. Det er op til dig.

Før Du Smutter – Check Også Disse Artikler

Hvis du vil tabe dig og har problemer med en stor appetit? Så overvej at komme igang med Yerba Mate. Denne eksotiske urt har vist sig at være ganske effektiv når du vil minimere din appetite. Læs artiklen Yerba Mate Vægttab! Virker Det For Din Slankekur?

Hvis du har overvejet at bruge et kosttilskud til at hjælpe med at tabe dig? Så kan jeg anbefale dig at checke de bedste slankepiller der virker. Her får du en top liste og nogle af de bedste slankepiller der kan hjælpe dig til et vægttab.

En af disse slankepiller er den populære PhenQ som vi også har en anmeldelse af.

Leave a Comment